صالحي صالحي .

صالحي

قانون ۲۰ درصد گوگل چيست و چرا بايد در استارتاپ خود از آن استفاده كنيد؟









گوگل كه يكي از بزرگترين كمپاني‌هاي جهان است از يك قانون يا عادت ساده استفاده مي‌كند و اگر يك كسب و كار كوچك يا بزرگ يا استارتاپ را مديريت مي‌كنيد، بايد اين ايده را بكار بگيريد.
اين كمپاني آلفابت يا مادر شركت گوگل است كه از يك عادت به نام «۲۰ درصد زمان» استفاده مي‌كند. بسياري از افراد در زندگي حرفه‌اي خود از اين قانون بهره مي‌برند و اگر تا به امروز چنين كاري را انجام نداده‌ايد، بايد آن را مدنظر قرار دهيد.
اين قانون بسيار ساده است: شما، تيم يا يك كمپاني بايد زمان كار خود را تقسيم كرده و حداقل ۲۰ درصد آن را براي پروژه‌هايي درنظر بگيريد كه بلافاصله به بهره‌وري نمي‌رسند اما باعث خلق فرصت‌هاي جديدي در ادامه مسير مي‌شوند.
بنيانگذاران گوگل، «لري پيج» و «سرگي برين» در سال ۲۰۰۴ و پيش از عرضه اوليه سهام اين كمپاني اعلام كرده بودند:
«ما از كاركنان خود مي‌خواهيم علاوه بر پروژه‌هاي عادي، ۲۰ درصد زمان خود را صرف پروژه‌هايي كنند كه در تصور آن‌ها بيشترين سود را به گوگل مي‌رسانند. چنين رويكردي موجب افزايش خلاقيت مي‌شود و اكثر پيشرفت‌هاي قابل توجه ما از اين روش بدست آمده‌اند.»
از ميان پيشرفت‌ها و دستاوردهاي گوگل با اين رويكرد مي‌توان به گوگل نيوز در سال ۲۰۰۲، AdSense در سال ۲۰۰۳ و جيميل در سال ۲۰۰۴ اشاره كرد.

حالا كه نزديك به ۲۰ سال از چنين گفته‌اي مي‌گذرد و گوگل تبديل به يكي از بزرگترين كمپاني‌هاي جهان شده، همچنان شاهد استفاده از آن هستيم. از محصولات جديدي كه به علت اين قانون خلق شده‌اند مي‌توان به «Cardboard» و «Wear OS» اشاره كرد كه هردو در سال ۲۰۱۴ معرفي شدند. در اين ميان برخي مهندسان از آن به نام قانون ۱۲۰ درصد زمان ياد مي‌كنند كه به معناي ۲۰ درصد زمان اضافه براي پروژه‌هاي عادي است.
در حال حاضر موضوع مورد اهميت زنده ماندن يك قانون در شركتي تريليون دلاري نيست، چرا كه بسياري از ما شركت‌هاي بسيار كوچكتر يا تيم‌ها را رهبري مي‌كنيم. در حقيقت ما در جايگاهي قرار داريم كه گوگل ۲۰ سال پيش در آن حضور داشت و به همين علت بايد از چنين ايده‌اي استفاده كنيم.
در اين مدت زمان مي‌توانيد به فرصت‌هاي جديد فكر كنيد يا مهارت‌هاي جديد ياد بگيريد كه البته شايد در آينده نزديك و به سرعت برايتان فايده‌اي نداشته باشد. براي مثال مي‌توانيد سيستم يا فرايند جديدي را امتحان كنيد يا در يك كنفرانس حضور پيدا كنيد.
بهتر است به سراغ پروژه‌اي برويد كه هم اكنون در حال كار روي آن هستيد اما از آينده آن يا سود مالي اطمينان نداريد، با اين وجود موارد جديدي را ياد مي‌گيريد. مي‌توانيد به سراغ مواردي برويد كه ارتباط چنداني با شغل شما نيز ندارند.
در نهايت به ياد داشته باشيد كه اگر پروژه‌هاي جديد به سرانجا نرسيدند نيز مشكلي وجود ندارد چرا كه از آن‌ها موارد جديدي را ياد مي‌گيريد. بنابراين سعي كنيد ۸۰ درصد تايم خود را براي پروژه‌هاي اصلي صرف كنيد و ۲۰ درصد را به پروژه‌هاي آينده يا خودتان اختصاص دهيد.

 

 

منبع : ديجياتو


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۱۲:۵۱ توسط:صالحي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :