صالحي صالحي .

صالحي

ماموريت هاي جديد ناسا براي درك بهتر شرايط آب و هوايي در فضا



سازمان ناسا براي درك بهتر شرايط آب و هوايي در فضا ، به دو ماموريت هليوفيزيك ملحق شده و مبلغ 55 ميليون دلار را نيز براي هر پروژه كنار گذاشته است.

 ناسا در دو ماموريت هليوفيزيك شركت خواهد كرد تا بدين ترتيب امكان درك بهتر شرايط آب و هوايي در فضا فراهم شود. اين آژانس رسما مشاركت خود در پروژه هاي EUVST و EZIE را اعلام نموده و مبلغ 400 هزار دلار را نيز در ازاي اين پژوهش 9 ماهه دريافت كرده است.
پروژه EUVST در واقع مربوط به يك تلسكوپ خورشيدي است كه نشان مي دهد اتمسفر خورشيد چگونه بادها و مواد خورشيدي را به بيرون رانده و بدين ترتيب روي ميزان تشعشات فضايي تاثير مي گذارد. اين پروژه كه براي سال 2026 زمان بندي شده، در اصل متعلق به سازمان اكتشافات هوافضايي ژاپن (JAXA) است اما ناسا نيز مبلغ 55 ميليون دلار را در آن سرمايه گذاري كرده و در ساخت ابزارهايي مانند ردياب هاي فرابنفش، تلسكوپ راهنما و تجهيزات مربوط به طيف سنجي مشاركت مي كند.
پژوهشگان پروژه IZIE نيز با بهره گيري از سه ماهواره كوچك، به مطالعه الكتروجت هاي شفق قطبي پرداخته و جريان هاي الكتريكي بالاي دو قطب كه سبب اتصال شفق به مگنتوسفر زمين مي شوند را مورد بررسي قرار مي دهند؛ زيرا پديده اي كه سبب ايجاد شفق قطبي مي شود، همچنين مي تواند در سيگنال هاي راديويي و ارتباطي نيز اختلال ايجاد كرده و به فضاپيماهاي در حال گردش آسيب برساند.
همانطور كه پيشتر به آن اشاره كرديم هدف اصلي از انجام چنين پروژه هايي، درك بهتر شرايط آب و هوايي در فضا و فهم مسائل فيزيكي پديده هاي خورشيدي است. ناسا در ماه اوت همكاري خود در 5 پروژه مشابه ديگر را نيز اعلام كرد و براي هر كدام مبلغ 1.5 ميليون دلار كنار گذاشت. هدف نهايي آن است كه بتوانيم رويدادهايي مانند شراره هاي خورشيدي و خروج جرم از تاج خورشيدي را پيشبيني كرده و بدين ترتيب جلوي آسيب به فضانوردان، فضاپيماها و تاسيسات فضايي را بگيريم.


منبع : click.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۳۷:۵۵ توسط:صالحي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :